Kindergeneeskunde in de prijzen bij MC Communicatieprijs
Vakblad Medisch Contact reikte op 27 juni de MC Communicatieprijs uit. De prijs wordt jaarlijks uitgereikt aan degene die de communicatie met patiënten verbetert op een manier waar anderen van kunnen leren. Uit de inzendingen selecteerde de Stichting Voorlichting Patiënten een vijftal aansprekende initiatieven. Op de shortlist stonden maar liefst twee initiatieven vanuit de kindergeneeskunde, en beiden vielen ook in de prijzen! Platforms Medifoor van Charlie Obihara en Kind bij de Dokter van Gerdine Kamp en Lotte Heijerman wonnen respectievelijk de tweede en derde prijs.
Medifoor
Medifoor behaalde de tweede plek en ontving 1000 euro. Het is een samenwerkingsproject van artsen, patiënten, kunstenaars en communicatiedeskundigen. Het is een onlineplatform met een breed scala aan verhalende illustraties van medische metaforen (mediforen) die gebruikt kunnen worden in de communicatie tussen zorgverleners en patiënten. Het platform is bedacht door kinderarts-infectioloog Charlie Obihara die dit baseerde op de Afrikaanse cultuur waarin verhalen veelal beeldend worden verteld.
Kind bij de Dokter
Kind bij de Dokter sleepte de derde prijs in de wacht en ontving 500 euro. Kind bij de Dokter is een platform dat betrouwbare en toegankelijke informatie biedt over de kindergeneeskunde, door middel van onder meer podcasts en folders op jeugdjournaalniveau.
>> Lees meer over alle prijswinnaars